Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwód kaliningradzki. Stanęła produkcja w Avtotorze - największej firmie rosyjskiej enklawy

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Avtotor, montownia aut trzech marek - BMW, Kia i Hyundai - wysłała na trzytygodniowy urlop - do 23 maja - swoich pracowników. Powodem jest utrata zagranicznych kontrahentów. Po najeździe Rosji na Ukrainę Koreańczycy przestali przesyłać części do aut. Z interesów wycofali się także Niemcy, którzy zerwali umowę o wartości 32 mld rubli. Pod ten kontrakt Rosjanie zdążyli już wybudować nowy zakład produkcyjny.

Jak podaje portal wp.pl, gubernator obwodu Anton Alichanow poinformował deputowanych w lokalnym parlamencie, że Avtotor ma wstępne porozumienie z firmami motoryzacyjnymi z krajów, które nie przyłączyły się do sankcji nałożonych na Rosję. Choć polityk nie podał konkretów to przypuszcza się, ze może chodzić o Chiny lub Indie.

Alichanow zaprzeczył, by problemy Avtotoru, pierwszego podatnika w obwodzie kaliningradzkim, doprowadziły do załamania budżetu enklawy.

Optymizmu gubernatora nie dzielą blogerzy i lokalna prasa. Ta ostatnia podaje, że obwód kaliningradzki znajduje się w pierwszej piątce regionów Federacji Rosyjskiej o największym wzroście cen żywności. Ceny tych artykułów pierwszej potrzeby wzrosły w ostatnim kwartale o 13 proc. Gorzej mają tylko mieszkańcy Inguszetii, gdzie wzrost oscyluje w rejonie 18 proc. Drożej niż w nadbałtyckiej enklawie jest także w Dagestanie, gdzie ceny wzrosły o 14,6 proc., Czeczenii (14,0 proc.) oraz republice Karaczajo-Czerkieskiej (13,4 proc.).

Od 1996 roku, gdy w obwodzie kaliningradzkim powstała specjalna strefa ekonomiczna, ta enklawa Rosji cieszy się specjalnymi prawami gospodarczymi. Nie przyniosło to jednak oczekiwanych rezultatów.

W porównaniu z pozostałą częścią Rosji obwód posiada silnie rozwinięty sektor małych przedsiębiorstw. Jest ich dwukrotnie więcej niż średnio w Rosji (23,5 na 1000 mieszkańców przy średniej krajowej 11 na 1000) i generują one ok. 35 proc. PKB enklawy (średnio w Rosji tylko 17 proc.).

Z uwagi na odizolowanie obwodu od reszty kraju i wiążące się z tym wyższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej (energii, tranzytu i importu), jak też utrudnienia charakterystyczne dla całego kraju (korupcja, niski stopień ochrony praw własności, zmienność prawa), obwód cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem inwestorów zagranicznych.

Na terenie obwodu istnieje rozwinięty przemysł zajmujący się produkcją środków transportu: wagonów oraz dźwigów, a także przemysł stoczniowy (budowlany i remontowy) oraz motoryzacyjny (poza zamkniętym właśnie Avtotorem jest to AwtoWAZ – montaż marek Łada, Nissan, Renault).

Ponadto istnieje tutaj przemysł elektroniczny (produkcja telewizorów) oraz materiałów budowlanych oraz spożywczy.

Nadmorski charakter obwodu sprawia, iż istotną gałęzią gospodarki jest rybołówstwo i przetwórstwo rybne.

Na terenie obwodu znajdują się największe na świecie złoża bursztynu, obejmujące prawdopodobnie ponad 90 proc. światowych zasobów tego surowca. Najwięcej bursztynu wydobywa się w rejonie osiedla Jantarnyj, gdzie często poddawany jest on także obróbce.

Znajdują się tutaj także niewielkie złoża ropy naftowej o wysokiej jakości (z niską zawartością siarki). Wydobycie roczne kształtuje się na poziomie 1 mln ton z możliwością powiększenia do 1,5–2 mln ton rocznie.

Znajdują się tu również pokłady soli kamiennej, węgla brunatnego, torfu oraz źródła wód mineralnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warminskomazurskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto