Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pracuj na swój rachunek. Eksperci podpowiadają, jak to zrobić

red.
„Dzień dobry Biznes”, czyli jak rozwijać swoją firmę, budować wizerunek dobrego pracodawcy i jak dbać o klienta, by nie tylko wrócił, ale też zachęcił do zakupów swoich znajomych. Praktycznych odpowiedzi na te i wiele innych zagadnień udzielali eksperci podczas warsztatów, które dla przedsiębiorców organizuje PKO Bank Polski we współpracy z Polskim Towarzystwem Gospodarczym.

Spotkaniem w Ełku rozpoczął się kolejny już cykl spotkań , które mają pomóc im w prowadzeniu działalności gospodarczej. W tym regionie prym wiodą branże budowlana, transportowa i medyczna. Jak mówi dyrektor ełckiego oddziału PKO Banku Polskiego Andrzej Olszewski, przedsiębiorcy inwestują w sposób przemyślany, potrafią wykorzystać dotacje unijne i kredyty, a także preferencje np. w działających w mieście strefie ekonomicznej, czy Techno Parku.

- Stabilność firm poprawiła się, ale to nie oznacza, że przed przedsiębiorcami nie ma wyzwań – dodaje dyrektor Olszewski. – Najpoważniejsze to brak rąk do pracy. Wprawdzie właściciele firm zatrudniają pracowników z Ukrainy, ale mogą oni podejmować pracę tylko przez sześć miesięcy. Jest więc spora rotacja, a to przeszkadza w płynnym prowadzeniu działalności gospodarczej.

W czasie warsztatów eksperci radzili więc przedsiębiorcom, jak dbać o markę dobrego pracodawcy. Zwracali uwagę między innymi na to, by podczas rekrutacji pracowników nie składać obietnic bez pokrycia, a także by dbać i wspierać pracowników w rozwoju zawodowym i osobistym – wszystko to bowiem ma swój udział w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa.

- Należy już na etapie procesu rekrutacji precyzyjnie określić wymagania dotyczące danego stanowiska – radzi Barbara Ochman, koordynatorka projektów rozwoju kompetencji pracowników instytucji i firm w Polsce i za granicą. – Gdy już uda nam się pozyskać pracownika, nie należy zapominać o jego ciągłym rozwoju – dodaje.

W prowadzeniu biznesu istotna jest też odpowiednia forma prawna. Niewłaściwa, w przypadku problemów finansowych firmy może doprowadzić do bankructwa także jej właściciela. - Na tę chwilę optymalną formą jest spółka komandytowa, ponieważ ogranicza odpowiedzialność akcjonariuszy – mówi Bogusław Wolniewicz, prawnik z Ełku. – Nie bójmy się przekształceń, warto je robić, a nawet trzeba. Na każdym etapie funkcjonowania firmę można dzielić lub łączyć. Istotne jest to, że np. w przypadku tworzenia spółki komandytowej zmiany nie „gubią” historii, która uwiarygadnia nas w oczach kontrahentów czy banków.

Mecenas podkreślił jeszcze jedną istotną kwestię: nie warto łączyć biznesów, czyli prowadzić kilku w jednej spółce, ponieważ niepowodzenie jednej branży, czasem niezależne od rynku czy właściciela, może zrujnować całe przedsięwzięcie. Najlepszym rozwiązaniem jest więc sytuacja, gdy każdej branży poświęcona jest oddzielna firma.
Eksperci radzili też przedsiębiorcom, by dużą uwagę zwracali na swoich klientów, zwłaszcza wtedy, gdy już np. dokonali zakupów, ponieważ wtedy zostawiają swoje rekomendacje. A na podstawie opinii znalezionych m.in. na portalach społecznościowych wielu z nas podejmuje ostateczną decyzję o skorzystaniu z usługi czy zakupie. W ocenie specjalistów z klientem należy rozmawiać i próbować go „związać ze sobą”.

W tym ostatnim względzie chyba najlepiej sprawdzają się programy lojalnościowe. Badania wskazują, iż ponad połowa osób zakupy uzależnia od tego, czy dostanie jakiś rabat. Może więc warto zastanowić się nad technologią ZenCard, dzięki której programy lojalnościowe funkcjonują automatycznie. Klient nie musi gromadzić i mieć przy sobie wielu kart lojalnościowych, bo dzięki terminalowi „pieczątki” czy zniżki naliczają się automatycznie przy płatności dowolną kartą płatniczą, a nawet gotówką (do identyfikacji klienta wystarczy jego numer telefonu).

Korzyści wynikające z posiadania programu lojalnościowego są istotne. Statystyki wykazują, że co trzeci klient wraca, a niemal co drugi wydaje więcej pieniędzy, niż bez programu lojalnościowego. Ale jest jeszcze jedna bardzo istotna kwestia, której nie można pominąć. Otóż, dzięki ZenCard właściciel firmy posiada bardzo ważną i użyteczną wiedzę na temat zwyczajów zakupowych swoich klientów, m.in. jak często przychodzą, ile wydają pieniędzy. To pozwala mu na świadome zarządzanie swoim biznesem, a wdrożenie zmian oraz dobór odpowiedniej kampanii marketingowej przyczynia się do wzrostu sprzedaży oraz dynamicznego rozwoju firmy.

Spotkania PKO Banku Polskiego z przedsiębiorcami w całej Polsce będą prowadzone jeszcze do końca września m.in. w Gnieźnie, Puławach i Krośnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na elk.naszemiasto.pl Nasze Miasto